Cercar Error
Pràctica professional construcció Construcció sostenible Economia circular Gestió de residus sostenibilitat

El paper de l’auditor de residus en la transició cap a una economia circular i el protocol actualitzat de la UE.

La unió europea actualitza el document de protocol de gestió de residus per adequar als avenços tecnològics en la millora de la gestió de RCD, augmentar la confiança en els materials recuperats i reciclats i facilitar la transició cap a pràctiques més sostenibles en el sector de la construcció a la UE.

El passat mes d’agost de 2024, la Comissió Europea va publicar l’actualització del protocol de gestió de residus de construcció i demolició (RCD) de la Unió Europea (EU Construction & Demolition Waste Management Protocol including guidelines for pre-demolition and pre-renovation audits of construction Works), sobre la primera publicació de “Protocolo de la UE sobre gestión de residuos de construcción y demolición” i “Directrices para la auditoria de residuos antes de las obres de demolición y renovación de edificios”, el 2016 i 2018, respectivament.

Si bé, l’objectiu de la revisió del Protocol, que ara incorpora les directrius per a les auditories prèvies a les obres d’enderrocs i rehabilitació d’edificis, és adequar el document als recents avenços tecnològics és manté el seu objectiu general que és el de la millora de la gestió de RCD a la UE, promovent la reutilització i el reciclatge, i assegurant que es compleixin els estàndards ambientals i de salut tot augmentant la confiança en la qualitat dels productes preparats per a la reutilització i el reciclatge.

El document s’estructura en els 7 apartats següents i annexos:

  1. Introducció. Objectiu, àmbit d’aplicació i finalitat del Protocol. Principis del Protocol, incloent-hi la importància de la traçabilitat i la transparència en la gestió de RCD.
  2. Identificació de RCD i Auditories. Definició d’auditories prèvies a l’enderroc o rehabilitació. Beneficis de realitzar auditories, incloent-hi la identificació de materials perillosos i oportunitats de reutilització. Passos per dur a terme una auditoria, que inclouen la delimitació de l’ abast, estudi documental, estudi de camp, inventari de materials i recomanacions per a la gestió de recursos.
  3. Demolició Selectiva. Avantatges de la demolició selectiva per millorar la recuperació de materials. Estratègies per a la separació en origen i eliminació de substàncies perilloses.
  4. Logística de Residus. Maneig adequat del transport i emmagatzematge de residus. Millora de la logística per afavorir cadenes de subministrament circulars.
  5. Processament i Tractament de Residus. Opcions per a la reutilització, reciclatge i altres recuperacions. Importància de la gestió de la qualitat en totes les etapes del procés.
  6. Gestió i Assegurament de la Qualitat. Necessitat de garantir la qualitat en la gestió de RCD per augmentar la confiança en productes reutilitzats i reciclats.
  7. Polítiques i Condicions Marc. Recomanacions per al desenvolupament de polítiques i marcs reguladors adequats que facilitin la gestió de RCD.
  8. Annexos. Inclouen llistes de residus, plantilles recomanades per a inventaris, i exemples d’opcions de tractament disponibles.

Al protocol actualitzat s’estableix que disposar d’eines digitals com els registres digitals de construcción (Digital Building Logbook, DBL), passaport de renovació dels edificis (Building Renovation Passport, BRP), passaport de materials dels edificis (Building Material Passport, BMP) i el passaport digital de productes (Digital Product Passport, DPP)  ens facilita l’accés de dades de les obres de construcció per a la presa de decisions, avaluació en les fases inicials i ens permet respondre a qüestions plantejades com per exemple la necessitat de manteniment, rehabilitació o  enderroc com a darrera opció.

L’ auditoria de residus és un component essencial en la gestió de RCD, ja que permet maximitzar la recuperació de materials, minimitzar l’ impacte ambiental i garantir la seguretat en el procés d’enderroc o rehabilitació. La seva implementació efectiva contribueix a una economia circular i a la sostenibilitat en el sector de la construcció.

Aquest Protocol és un document clau per guiar els professionals del sector en la implementació de pràctiques més sostenibles i responsables en la gestió de residus de construcció i demolició.

¿En quina fase de l’obra podem realitzar una auditoria de residus?

El més convenient és que les auditories prèvies a la demolició i a la renovació es realitzin el més aviat possible i abans de la convocatòria de licitació o de la contractació d’una empresa per a realitzar l’obra.

L’informe d’auditoria ha de formar part del plec de condicions, però, com a mínim, ha de realitzar-se abans de sol·licitar el permís de demolició o de rehabilitació. En adjuntar l’inventari a la convocatòria de licitació, el propietari de l’obra transmet aquesta informació al contractista, perquè l’oferta s’elabori en funció dels materials existents.

Com més aviat es realitzi l’auditoria, més temps podrem dedicar per a prendre decisions i planificar. L’auditoria pot oferir informació sobre les possibilitats de dur a terme un procés de rehabilitació i les opcions de reutilització de productes en el mateix projecte o en uns altres. Els coneixements adquirits durant l’auditoria poden fomentar el diàleg ja des de la fase de disseny d’un projecte.

Quines eines tenim a l’abast per a la millora de la gestió de RCD i la realització de l’auditoria energètica?

El Cateb ha portat i continua portant a terme diverses accions i iniciatives per a l’impuls de l’economia circular i la gestió dels RCD en el nostre sector:

  • Eina MARKETcons. El 2018, el Cateb i l’Agència de Residus de Catalunya van treballar conjuntament, per mitjà d’una subvenció pública, en el desenvolupament d’un projecte oferint un servei per a crear, impulsar i difondre un punt de trobada entre usuaris per a la reutilització de productes de la construcció presents en els edificis existents mitjançant un portal web MARKETcons.  L’objectiu d’aquesta eina és promoure la reutilització de productes de la construcció amb la finalitat d’aproparnos a un model d’economia circular.
  • Eina LED (Llibre d’edifici Digital). L’eina llibre d’edifici digital permet tenir un registre digital de dades de l’edifici, facilitant l’accés de dades de les obres de construcció per a la presa de decisions, avaluació en les fases inicials per a determinar la vida útil i l’estat de l’edifici i els materials que el componen.
  • Eina Construdoc. L’eina que ajuda a elaborar i a generar els documents tècnics relacionats amb la redacció de projectes, la direcció i coordinació de les obres i que properament estarà actualitzada per a integrar la gestió de RCD.
  • Procés d’avaluació del potencial de reutilització dels recursos materials existents a la seu central del Cateb.
  • Jornades tècniques en l’àmbit de la gestió de residus i l’economia circular.

Properament es publicarà una nova guia metodològica de suport tècnic per a l’auditoria de residus a la Botiga del Cateb.  

Podeu accedir al document complet en el següent enllaç:

PUBLICITAT