Cercar Error
Institucional

El Cateb s’adhereix a l’Acord de la societat civil per a la reforma de l’Administració

El món econòmic i social de Catalunya, entre el qual es troba el Cateb, s’uneix per reclamar una Administració menys burocràtica, més professionalitzada i amb una digitalització eficient

El Fòrum d’Entitats per la Reforma de l’Administració (FERA) mobilitza, aquest dimecres 27 de novembre, entitats econòmiques i socials de Catalunya en un acte solemne a La Llotja de Mar per llençar un missatge unitari a governants i forces polítiques sobre la urgència de modernitzar el sector públic. 300 entitats s’han adherit a l’acord presentat durant l’acte, entre elles el Cateb, juntament amb el Cercle d’Economia, Foment, Gremi d’Hotels de Barcelona, Fira de Barcelona, RACC, Barcelona Oberta, Universitat de Barcelona i Fundació Barcelona Promoció, així com entitats socials com la Federació d’Entitats d’Atenció a l’Envelliment (FEATE), la Federació Salut Mental Catalunya, Cohabitac  i la Fundació Pere Tarrés, entre altres.

L’acord ha estat subscrit per 300 organitzacions com cambres de comerç, associacions empresarials , patronals, col·legis professionals i associacions del tercer sector. Entre aquestes entitats es troben les 13 Cambres de Comerç catalanes, el Cercle d’Economia, Foment del Treball, el Gremi d’Hotels de Barcelona, el RACC, Barcelona Oberta, la Universitat de Barcelona i la Fundació Barcelona Promoció, així com entitats socials com la Federació d’Entitats d’Atenció a l’Envelliment (FEATE), la Federació Salut Mental Catalunya, Cohabitac  i la Fundació Pere Tarrés.

Preocupades per la baixa qualitat de l’Administració pública catalana, recollida en múltiples estudis i rànquings nacionals i internacionals, i l’efecte que té sobre la competitivitat de l’economia, totes les entitats adherides han fusionat les seves veus per urgir al conjunt de les forces polítiques de Catalunya i les persones que exerceixen les màximes responsabilitats en la governança del país un compromís polític clar i amb visió de país a mitjà i llarg termini per emprendre una profunda reforma de l’administració a l’alçada dels reptes del segle XXI.

Les demandes de l’acord es dirigeixen al Parlament de Catalunya, al Govern de la Generalitat, a les administracions públiques i a tots els partits polítics de Catalunya. Atès que aquesta reforma és urgent i no es pot postergar, les organitzacions signants manifesten que seran exigents tant amb el compliment dels objectius com amb els resultats.

Per a una Administració més competent

La reducció radical de la burocràcia és la primera gran reivindicació que destaca l’Acord de la Societat Civil per la reforma de l’Administració. Concretament es reclama simplificar tràmits, eliminar processos innecessaris i redissenyar-ne d’altres per minimitzar càrregues administratives, tot plegat buscant una gestió més eficient i basada en la confiança entre administració i ciutadania. També es proposa reduir i simplificar la teranyina normativa, posant fre a l’enorme producció de normatives existent, ja que l’excés i la mala qualitat normatius són un fre al progrés i una font d’inseguretat jurídica per a l’activitat econòmica i per a l’exercici de drets.

Seguint exemples de països avançats com Suècia i Canadà, l’acord reclama una direcció pública més professional, és a dir, que aquells qui ocupin alts càrrecs amb funcions directives i executives dins l’administració pública, especialment els de les entitats i empreses del sector públic, siguin seleccionats amb criteris de capacitat i experiència per desenvolupar la seva tasca. No és responsable ni tolerable, adverteix el text, que a Catalunya hi hagi centenars de càrrecs i òrgans ocupats per persones sense l’adequació professional i competencial necessària i que, massa sovint, només tenen per credencial la pertinença al partit polític governant.

En aquesta línia, s’advoca per una nova llei que millori la planificació, selecció i avaluació del personal públic, que atregui talent jove qualificat per afrontar els reptes de modernització. També es reclamen millores en els mecanismes de retiment de comptes amb mecanismes rigorosos per avaluar polítiques públiques abans i després de la seva implementació, assegurant que compleixen els objectius amb mínimes càrregues i màxima eficàcia. En el terreny de la transparència, l’acord recull mesures com garantir l’accés a la informació pública i assegurar la independència dels òrgans de control.

Finalment, les entitats que donen suport a l’acord lamenten que l’excés i el caos normatiu també provoquen paràlisi i desconfiança per part dels empleats públics, que provoca un garantisme exorbitant que actua en detriment de la celeritat, l’eficàcia i l’eficiència de la prestació de serveis públics. És per això que es reclamen mesures per millorar la seguretat jurídica dels empleats públics i reduir la paràlisi administrativa causada per l’excés normatiu, facilitant als funcionaris un marc normatiu segur per exercir la seva tasca amb agilitat i confiança.

PUBLICITAT