Cercar Error
Pràctica professional Auditoria auditoria energètica Certificació energètica certificació energètica de l’edifici eficiència energètica

Nou Reial Decret 659/2025, que regula el procediment bàsic per a la certificació de l’eficiència energètica dels edificis

El Reial Decret 659/2025 redefineix el perfil del tècnic competent en certificació energètica, incorporant nous requisits basats en coneixements i competències, i crea un registre estatal per garantir el control i la transparència.

El passat 23 de juliol, s’ha publicat en el BOE, el RD 659/2025, que modifica el Reial Decret 390/2021, pel qual s’aprova el procediment bàsic per a la certificació de l’eficiència energètica dels edificis, que desplega en part la Directiva Europea 2024/1275, de 24 d’abril de 2024, relativa a l’eficiència energètica dels edificis.

Els canvis principals d’aquest nou Reial Decret es poden resumir en els següents punts:

  • Model basat en coneixements i qualificacions professionals: Anteriorment, la figura del tècnic competent es basava exclusivament en titulacions acadèmiques i professionals habilitants per exercir com a projectista, director d’obra o director d’execució segons la Llei d’Ordenació de l’Edificació (LOE) o títols que donaven accés a aquestes professions regulades. El nou reial decret adapta aquesta figura a un model que considera els coneixements i les qualificacions professionals necessàries per a l’elaboració dels certificats d’eficiència energètica..
  • Noves vies d’acreditació: S’introdueixen variables addicionals per acreditar-se com a tècnic competent, distingint entre persones amb titulació universitària i persones amb titulació de Formació Professional (FP) o certificat professional.
    • Per a la certificació de projecte i obra acabada (dels articles 3.1.a i 3.1.d):
      • Es consideren competents aquells tècnics que posseeixin alguna de les titulacions acadèmiques i professionals habilitants per a la redacció de projectes d’edificació o per a la direcció d’obres i direcció d’execució d’obres d’edificació segons la LOE. Això inclou també titulacions universitàries que habilitin per a aquestes professions regulades d’acord amb el Reial Decret 822/2021.
    • Per a la certificació d’obra acabada (dels articles 3.1.a i 3.1.d) i de l’edifici existent (dels articles 3.1.b, 3.1.c, 3.1.e i 3.1.f):
      • Ser ja tècnic competent per a la certificació de projecte d’acord amb el punt anterior.
      • Tenir un títol universitari adscrit a certs àmbits de coneixement (Arquitectura, construcció, edificació, urbanisme, enginyeria civil, industrial, mecànica, elèctrica, electrònica, química, materials, medi natural, etc.), i haver superat el mòdul 2 d’un curs de coneixements específics i administratius de certificació d’eficiència energètica d’edificis. La superació d’aquest mòdul és vàlida a tot el territori nacional. Si el pla d’estudis ja inclou els continguts del mòdul 2 amb les càrregues de treball mínimes, no caldrà fer el curs, sempre que s’acrediti amb un certificat oficial de la universitat.
      • Tenir un títol universitari adscrit a altres àmbits de coneixement (Ciències mediambientals i ecologia, Ciències de la Terra, Física i astronomia, Enginyeria informàtica i de sistemes, Matemàtiques i estadística, Química), i haver superat els mòduls 1 i 2 del curs de coneixements bàsics, específics i administratius. La superació dels mòduls és vàlida a tot el territori nacional.
      • Acreditar estàndards de competència en eficiència energètica mitjançant un títol de Formació Professional de Grau Superior, un Certificat Professional, o un Curs d’Especialització de nivell 3 (sempre que la definició de competència general inclogui específicament la certificació energètica d’edificis), i haver superat els mòduls 1 i 2 del curs de coneixements bàsics, específics i administratius.
      • En els casos dels apartats c) i d), si el pla d’estudis, guies docents, mòduls professionals, mòduls formatius o estàndards de competència ja inclouen els continguts dels mòduls 1 i 2 amb les càrregues de treball mínimes, no caldrà fer el curs, sempre que s’acrediti amb un certificat oficial expedit per la universitat, l’entitat de FP, l’entitat que imparteix el certificat professional, o l’administració competent per a l’acreditació de la competència professional. Si el certificat només es refereix a un dels dos mòduls, només caldrà cursar l’altre. Els coneixements d’aquest mòduls són: 
        • Mòdul 1: Coneixements bàsics: Inclou energia (primària i final, emissions CO2, renovables/no renovables, transferència de calor), tecnologia (sistemes de climatització, ventilació, il·luminació, monitorització), edificació (envolupant, materials, influència de l’ambient, estratègies passives) i economia (anàlisi de rendibilitat, IVA).
        • Mòdul 2: Coneixements específics i administratius: Inclou regulació i normes ISO (Directives europees, CTE, Norma ISO 52016), eines i programes informàtics de certificació, coneixements de tramitació de certificats i coneixements d’ajudes i finançament.
  • Nou registre de tècnics competents: A partir d’ara es crea un registre centralitzat a la Direcció General de Planificació i Coordinació Energètica del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Aquest registre contindrà les dades dels tècnics competents acreditats. Les comunitats autònomes poden optar per utilitzar aquest registre o mantenir el seu propi, comunicant mensualment les altes i baixes. S’ha donat un termini de vuit mesos per habilitar el sistema centralitzat i dotze mesos perquè les comunitats autònomes posin en funcionament el seu procediment de registre, que segueix la següent estructura:
    • Creació i Ubicació del Registre:
      • El Registre Administratiu Centralitzat de Tècnics Competents es crea dins de la Direcció General de Planificació i Coordinació Energètica del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
      • La seva finalitat és registrar tots els tècnics competents acreditats per a la certificació de l’eficiència energètica en edificis.
    • Objectiu i Utilitat:
      • Permetrà als òrgans competents de les comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta o Melilla identificar els tècnics competents acreditats en certificació energètica.
      • Facilitarà a l’administració competent la realització de les tasques d’inspecció.
      • La informació dels registres actualitzats periòdicament es posarà a disposició del públic (nom, cognoms, província i dades de contacte dels tècnics competents).
    • Gestió del Registre:
      • L’òrgan competent de cada comunitat autònoma o de la ciutat de Ceuta o Melilla és l’encarregat de registrar els tècnics competents acreditats el domicili fiscal dels quals es trobi en el seu àmbit territorial.
      • Les comunitats autònomes poden decidir utilitzar aquest registre centralitzat. Si opten per fer-ho, gestionaran les altes i baixes dels tècnics competents en el seu àmbit i introduiran les dades directament al sistema central.
      • Si una comunitat autònoma decideix no utilitzar el registre centralitzat, haurà de comunicar mensualment a la Direcció General de Planificació i Coordinació Energètica l’actualització del seu registre autonòmic de tècnics competents (especificant altes i baixes). Aquestes dades seran posteriorment incorporades al Registre Administratiu Centralitzat per l’Administració General de l’Estat.
    • Dades Incloues al Registre:
      • El registre inclourà, com a mínim, les dades especificades a l’Annex IV del Reial Decret. Aquestes dades són:
        • Nom i cognoms.
        • NIF/NIE.
        • Domicili fiscal (municipi, codi postal, província, comunitat autònoma/ciutat amb Estatut d’Autonomia).
        • Correu electrònic.
        • Telèfon.
        • Titulació acadèmica o certificat professional que permet l’accés a la condició de tècnic competent (ja sigui de manera directa o mitjançant el curs de coneixements bàsics, específics i administratius).
        • Via d’accés a l’activitat de tècnic competent segons el Reial Decret.
        • Mòduls del curs de coneixements bàsics, específics i administratius de certificació d’eficiència energètica d’edificis cursats, si correspon.
        • Declaració de compliment dels requisits establerts en l’article 4 bis del Real Decreto 390/2021, de 1 de juny.
        • Declaració de disposar de la documentació que ho acredita.
        • Autorització voluntària o rebuig per fer públic el nom, cognoms i dades de contacte.
        • Data de presentació de la declaració responsable.
    • Protecció de Dades:
      • El tractament de les dades personals haurà de realitzar-se conforme al que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016 (RGPD), i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
    • Terminis per a la Posada en Funcionament:
      • La Direcció General de Planificació i Coordinació Energètica haurà d’habilitar un sistema per allotjar el registre centralitzat en un termini de vuit mesos des de la publicació d’aquest Reial Decret al “Boletín Oficial del Estado”.
      • Els òrgans competents de les comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta o Melilla hauran de posar en funcionament el seu procediment de registre de tècnics competents en un termini de dotze mesos des de la publicació del Reial Decret.
    • Tècnics Competents Ja Registrats:
      • Els tècnics competents que ja estiguin inscrits en els registres autonòmics abans de l’entrada en vigor d’aquest Reial Decret, i el seu procés d’inscripció hagués inclòs una declaració responsable o una validació oficial dels requisits, seran considerats acreditats. Les seves dades seran posades a disposició de la Direcció General de Planificació i Coordinació Energètica o incorporades al registre centralitzat.
      • Si no es troben registrats segons l’anterior, un cop entri en vigor el Reial Decret, hauran de complir amb l’article 4 per acreditar-se.
    • Control i Inspecció:
      • Els òrgans competents realitzaran comprovacions (almenys anuals) del compliment dels requisits per part d’un nombre adequat de tècnics.
      • En cas d’incompliment, s’iniciarà un procediment administratiu que pot resultar en la impossibilitat d’exercir l’activitat i la invalidesa dels certificats emesos, amb la corresponent baixa del registre.

Cap on es porta aquest nou model

Cal veure com la nova regulació apunta cap a un model més flexible, basat en l’avaluació de les capacitats i coneixements professionals, deixant enrere la dependència exclusiva d’una titulació universitària específica, alhora que estableix un marc més sòlid per al registre i el control dels tècnics que intervenen en la certificació energètica.

Aquest nou enfocament, alineat amb les directives europees d’eficiència energètica en edificació, és coherent amb el concepte de la certificació professional, com ara el perfil d’auditor energètic en edificació, que emet l’Agència de Certificació Professional ACP, creada pel l’any 2014 pel Cateb i el “Colegio de la Arquitectura Tècnica de Madrid”. Tot i que avui aquesta certificació no és un requisit obligatori per als titulats universitaris amb titulacions habilitants segons la LOE (redacció de projectes, direcció d’obra i d’execució), la tendència normativa europea en matèria d’eficiència energètica evidencia la conveniència d’avançar cap a sistemes de qualificació que garanteixin, mitjançant l’avaluació de competències, la capacitat real dels professionals. Es per tot plegat que la certificació professional es cada cop més un sistema que permet mostrar l’expertesa professional de cadascú, posicionar els professionals certificats respecte la resta que no ho estan, i també és una eina clau per a que les professions regulades puguin garantir la qualitat i la confiança en ells mateixos.

PUBLICITAT